Hämeen Kokoomus kyseenalaistaa vahvasti ns. itäradan ja erityisesti sen uuden, Porvoon-Kouvolan kautta kulkevan linjauksen toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset.
Ratainvestoinnista tehtyjen laskelmien valossa ei ole pystytty osoittamaan, että radan linjauksesta riippuen jopa 2,1 -3,2 miljardiksi euroksi arvioidut investointikustannukset olisivat millään mittarilla tuottavia. Ajateltu etelän rannikon tavaraliikenne vaihtoehtoisella Porvoo-Loviisa-Kotka-Luumäki -linjauksella ei myöskään olisi riittävä nostamaan uutta rataa kannattavaksi edes 20 vuoden aikajänteellä.
Väyläviraston tekemän selvityksen mukaan uutta ratahanketta kannattavampi vaihtoehto olisi nykyisten ratojen kehittäminen. Itään suuntautuvassa liikenteessä on jo erittäin hyvin toimiva oikorata Keravalta Lahden kautta Kouvolaan ja edelleen itärajalle.
Päijät-Hämeelle, erityisesti Lahden kaupungille itäradan vaikutukset olisivat selkeän negatiiviset. Junayhteydet heikkenisivät merkittävästi mm. siksi, että nopeat kaukojunat eivät enää liikennöisi Lahden kautta.
Hämeen Kokoomus on pettynyt maan hallituksen toimintaan asiassa ja vaatii hallitusta keskittymään järki-investointeihin ja nykyisen ratainfran, erityisesti pääradan, kehittämiseen Hämeessä. Hämäläisiltä ministereiltä on syytä odottaa parempaa edunvalvontaa jatkossa vaalipiirin elinvoimaan ja liikenneyhteyksiin keskeisesti vaikuttavissa kysymyksissä.
Lisätietoja:
puheenjohtaja Miia Antin