Palveluseteli lisää asiakkaan valinnanmahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta sekä monipuolistaa alueemme palvelutuotantoa. On tärkeää, että alueemme asukkailla on valinnanvapaus siinä, millaisia terveyspalveluita he haluavat käyttää. Palveluseteli tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden valita itse palveluntuottajan erikseen hyväksytyistä palvelusetelituottajista. Palveluseteli on jo alueellamme käytössä, mutta sen käyttömahdollisuudet ovat vielä varsin suppeita. Laajentamiselle on akuutti tarve.
Tällä hetkellä hoitoon pääsyssä kestää kauan tai se on välillä jopa mahdotonta. Erityisesti terveyskeskuksien jonot ovat todella pitkät, eikä hallinnon uudistaminen tule ainakaan nopealla aikataululla lääkärijonoja poistamaan. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjonnassa olisi tärkeää hyödyntää niin julkista-, yksityistä kuin kolmatta sektoria. Tähän kun lisättäisiin palveluseteli täydessä laajuudessaan, helpottaisi se palvelujen saatavuutta ilman viiveitä ja tarjoaisi asiakkaille valinnanvapautta. Laajennetulla palvelusetelillä pystyttäisiin helpottamaan myös esimerkiksi kotonaan asuvien ikäihmisten asemaa tarjoamalla riittävästi tukea ja palveluita palveluseteleiden avulla.
Kuten mainittu, täydessä laajuudessa käyttöönotettu palveluseteli monipuolistaisi ja kehittäisi alueemme sosiaali- ja terveyspalveluja. Kansanterveydellisten ja hämäläisten hyvinvoinnin lisäksi laajennettu palveluseteli myös kehittäisi aluettamme kokonaisuudessaan ja tukisi laajemmin eri sektorien toimijoita.
Palveluseteli parantaa palvelujen saatavuutta, purkaa jonoja, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää julkisenpuolen ja yksityisten palvelutuottajien yhteistyötä.
Esitän, että Oma Hämeen hyvinvointialue ottaa palvelusetelin käyttöön täydessä laajuudessa sote-palveluissa heti vuodesta 2023 lähtien.
Timo Heinonen, Kokoomus
Lopella 29.3.2022
Aloitteen allekirjoittivat Timo Heinosen lisäksi Mika Penttilä, Riku Bitter, Helena Lehkonen, Antti Ahonen, Veli-Antti Silpola, Sanni Grahn-Laasonen, Sari Rautio ja Marko Ahtiainen