Julkisuudessa on nostettu esille aluevaltuutettujen ajankäyttö ja osallistuminen moniportaiseen päätöksentekoon. On hyvä, että verovaroilla toimivaa organisaatiota seurataan myös mediassa. Esille on noussut muutaman valtuutetun poissaolot ja toisaalta esteellisyydet. Esteellisyydet eivät tässä ylimenokaudessa ole olennaisia, sillä ne liittyvät lähinnä peruskuntien omaisuuden luovutuksiin ja siirtoihin aluehallinnolle. Tämä on tilapäinen ilmiö, joka on hoidettu tarvittaessa varajäsen järjestelmällä ilman ongelmia.
On luonnollista, että uudessa vaaleilla valitussa toimielimessä on paljon valtuutettuja, jotka ovat jo peruskunnissa luottamustehtävissä. Heidän kokemuksensa ja osaaminen on ollut monessa asiassa korvaamatonta hyvinvointialueen alkumetreillä. Toisaalta suuri arvo on myös sillä, että valituksi tuli runsaasti henkilöitä politiikan ulkopuolelta mutta heillä on valtava osaaminen sosiaali- ja terveyssektorilta. Se miten yksittäinen valtuutettu pitkässä juoksussa pystyy aikansa jakamaan niin, että tehtävät eivät kärsi, on jokaisen arvioitava itse. Tilapäisiä poissaoloja tulee ja niitä on aina tullut.
Luottamushenkilömaksut ovat pienehkö kuluerä 850 miljoonan budjetista, jonka kansanvalta hyvinvointialueella verovaroin maksaa. Olen kahdeksan kuukauden ajan seurannut aluehallituksen jäsenenä ja valtuustoryhmien puheenjohtajatoimikunnan puheenjohtajana päivittäin esimerkiksi aluehallituksen puheenjohtajan Kristiina Hämäläisen työtaakkaa. Se ei ole ollut vaan valmistelua ensi vuoteen vaan täyttä työtä oman siviilityön ohella. Hän tosin valitsi ja jättäytyi pois kunnallista ja maakunnallisista luottamustehtävistä.
Kysymyksessä on vain osaresursoitu tehtävä ja johdettavana on parin vuoden kuluttua miljardin budjetti. Siis ylivoimaisesti merkittävin poliittinen luottamustoimi Päijät-Hämeessä, jota tosin ei riittävällä aikaresurssilla ole arvostettu. Vertailun vuoksi Lahdessa hallituksen puheenjohtajalle maksetaan täydestä resurssista 60.000 euroa, vaikka budjetti Lahdessa on ensi vuodesta alkaen ainoastaan puolet hyvinvointialueen budjetista.
Keskustelua on alusta alkaen käyty ns. kolmen tason päättäjästä. Tämä koskee kansanedustajia, jotka istuvat aluevaltuustoissa sekä kunnanvaltuustoissa. Muistan omalta kansanedustaja-ajalta ollessani kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kuinka haastavaa se oli. Jälkeenpäin todettava, että se oli itsekästä ja monet asiat aikataulutettiin yhden henkilön kalenterin mukaan. Nykyisellä kokemuksella en kansanedustajana pitäisi yhtään merkittävää paikallista luottamustehtävää. Kansanedustaja on tärkeä linkki valtionhallintoon niin kunnanvaltuutettuna, kuin aluevaltuutettuna mutta kaikki muu on minun kokemuksella liikaa.
Ilkka Viljanen
Asikkalan kunnanhallituksen
Puheenjohtaja
Päijät-Hämeen maakuntavaltuuston
Puheenjohtaja