Iitissä lauantaina 19.11. kokoontunut Hämeen Kokoomuksen piirikokous valitsi piirin puheenjohtajaksi yrittäjä Mika Järvisen Sysmästä. Järvinen voitti piirin nykyisen puheenjohtajan Miia Antinin puheenjohtajavaalissa äänin 28-26.
Hämeen kokoomuksen varapuheenjohtajiksi valittiin Maria Orzech Forssasta ja Mona Pyykkönen Lahdesta. Taloudenhoitajaksi valittiin Kalle Virtanen Hämeenlinnasta ja piirihallituksen muiksi jäseniksi Terttu Pohjolainen Lahdesta, Mira Ahjoniemi Riihimäeltä, Seppo Saarinen Hämeenlinnasta, Minna Halme Hollolasta, Kiia Aha Heinolasta, Heikki Rautala Orimattilasta, Eira Rosberg-Airaksinen Heinolasta ja Raimo Salovuori Lahdesta.
Kokouksessa poliittisen tilannekatsauksen piti puoluesihteeri Kristiina Kokko.
Kokouksen yhteydessä luovutettiin Kansallisen kokoomuksen juhlamitalit Riku Bitterille ja Eija Aittolalle Riihimäeltä, Jarmo Vainiolle Hämeenlinnasta ja Arja Nikkaselle Lahdesta.
Piirikokouksen kannanotto:
Hämeen Kokoomus: Ei metsäradalle, kyllä pääradan kehittämiselle ja Lahden oikoradan jatkolle
Hämeen kokoomus esittää, että pääradan peruskorjaaminen otetaan seuraavaan hallitusohjelmaan ja suunnitelmat ns. Metsäradasta haudataan epärealistisina kokonaan. Taloudellisesti kannattamattoman Itäradan sijasta on työn alle otettava myös Lahden oikoradan jatkaminen Heinolan kautta Mikkeliin. Myös ns. Lentorata tulee toteuttaa Keravalta lentokentälle. Lentokentän raideyhteys palvelee niin Lahden oikorataa kuin Suomen päärataakin.
Maan hallitus on aikaansaamattomuudellaan hukannut kuluvan nelivuotisen vaalikauden mahdollisuudet raideliikenteen edistämiseen ja halvaannuttanut myös nykyisen rataverkon suunnitelmallisen kehittämisen. Samalla on jätetty hyödyntämättä mahdollisuuksia saada EU-rahoitusta ratainvestointeihin. Keskeisiä kärsijöitä hallituksen toimettomuudesta ja näköalattomuudesta ovat Hämeen vaalipiirin molemmat maakunnat.
Pääradan tärkeät korjausinvestoinnit ovat lykkääntyneet, mutta metsäradan ja itäradan kaltaisten kalliiden ja epärealististen ratahankkeiden suunnittelu on jatkunut hankeyhtiössä, joille hallitus on ulkoistanut poliittisen vastuunsa raideinvestointien kannattavuusarvioinnista ja tärkeysjärjestyksestä.
Esimerkiksi Kanta-Hämeen elinvoimaa ja ympäristöä uhkaavan Metsäradan rakennuskustannukset olisivat 2,7–3,3 miljardia euroa ja nykyisen pääradan lisäraiteet noin 1 miljardia euroa. Metsärata olisi siis noin kolme kertaa kalliimpi kuin nykyisen pääradan kehittäminen.
Päijät-Hämeen alueella tilanne on lähes vastaava. Helsingistä Porvooseen ja sieltä edelleen Kouvolaan kaavailtu Itärata vähentäisi merkittävästi Lahden kautta kulkevaa junaliikennettä ja pysäyttäisi Lahden oikoradan kehittämisen. Toteuttamalla Itäradan sijasta Lahden oikoradan sekä Karjalan radan nopeudennoston ja Savon oikoradan rakentamisen, laskisivat kustannukset alle puoleen suunniteltuun Itärataan verrattuna.
Raideliikenne on nyt ja tulevaisuudessakin kestävän kehityksen valinta. Hämeen Kokoomus pitää tärkeänä, että raideliikennettä kehitetään ympäristön, elinkeinoelämän ja ihmisten sujuvan arjen kannalta. Kehitys pitää tehdä kuitenkin niissä rajoissa mihin resurssit oikeasti riittävät ja mikä on koko yhteiskunnan kannalta järkevää. Näiden arvioiden tekeminen kuuluu maan hallitukselle, ei yksittäisille hankeyhtiöille.
***
Lisätietoja:
toiminnanjohtaja Mika Airinen
p. 050 563 8806