Kokoomuksen aluevaltuustoryhmä on kiertänyt ahkerasti ympäri Kanta-Hämettä elo- ja syyskuun aikana erilaisissa tapahtumissa. Keskustelujen ohella aluevaltuustoryhmä on kerännyt asukkailta palautetta Oma Hämeen sosiaali- ja terveyspalveluista. Kysely on toteutettu Hämeenlinnan Elomessuilla, Forssa-Areenan toritapahtumassa, Tuulosen syysmarkkinoilla, Kiipulan Elojuhlilla sekä Riihimäen Taiteiden yössä. Vastauksia saatiin yhteensä 353 kappaletta.
Vastaajien ikäjakauma painottui yli 35-vuotiaisiin. Vastaajista 68 % oli tyytyväisiä sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä viestintään, jota voidaan pitää hyvänä tuloksena. Onhan Oma Hämeen toiminta edelleen alkuvaiheessa.
Tyytyväisimmät vastaajat löytyivät Riihimäeltä, kun taas forssalaiset ilmaisivat tyytymättömyyttään sekä sote-palveluihin että niistä tiedottamiseen.
Hyvinvointialueen nettisivut saivat kyselyyn vastanneilta tiukkaa palautetta. Nettisivut koetaan sekaviksi ja oikeaa tietoa on vaikea löytää. Vastaajat toivoivat henkilökohtaista palvelua, ihmiseltä ihmiselle, sekä perinteistä paperista tiedottamista. Eräässä vastauksessa todettiin osuvasti, että pienikin asia helpottuu, kun siihen saa vastauksen.
Useassa vastauksessa esille nousi jonot palveluihin, erityisesti hammashoitoon. Koettiin myös, että kukaan ei tunnu ottavan koppia kokonaisvaltaisesti hoidosta. Toisaalta vastaajat ymmärsivät henkilöstöpulan seuraukset ja moni toivoikin, että Oma Häme pitäisi huolta ammattilaisistaan ja varmistaisi pitovoiman säilyvyyden.
Mielenterveyspalvelut ja iäkkäiden hoito puhuttivat myös. Mielenterveyspalveluihin kaivataan lisää selkeyttä ja erityisesti nuorille suunnattujen palveluiden riittävyys aiheutti huolta. Iäkkäiden osalta vastauksissa toistui seniorineuvolan tarve sekä huoli palveluiden saavutettavuudesta, jos kaikki muuttuu digitaaliseksi.
Kysely osoitti, että hoitojonoja täytyy saada purettua sekä palveluista tulee tiedottaa monipuolisesti perinteistä paperipostia unohtamatta.