- Mielestäni suomalaisilla on oikeus turvallisempiin, ympäristöystävällisempiin ja uudempiin
autoihin. Autoveroa tulee alentaa merkittävästi tai poistaa kokonaan, sanoo eduskunnan
liikennevaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Kalle Jokinen.
Suomessa on EUmaiden toiseksi korkein autovero. Suomalaiset joutuvat ajamaan lisäksi muita
eurooppalaisia vanhemmilla autoilla.
- Pitkien etäisyyksien harvaan asutussa maassa oma auto on monille välttämätön, koska
joukkoliikennettä ei ole tarjolla kaikkialla. Valtion talouden kannalta autoveron poisto ei ole ongelmatonta, sillä autoveroa peritään vuosittain lähes miljardi euroa.
- Autoilusta kerättävän veron pohja kuitenkin sulaa uusien autojen tullessa yhä
vähäpäästöisemmiksi. Lähivuosina EU:ssa meneillään olevat lainsäädäntöuudistukset
edellyttävät myös Suomessa verorakenteen muutoksia.
EU:ssa on parhaillaan valmistelussa ajoneuvojen rekisteröintiasetuksen muutos, jossa
komission tavoitteena on sallia auton rekisteröinti ja käyttö missä tahansa EUmaassa.
- Sen uudistuksen myötä Suomen autoverotuotto tulee hupenemaan, kun autoverottomassa
EU maassa rekisteröityä leasingautoa voi käyttää verotta myös Suomessa. Tämä johtaa
vihdoin siihen, että alun perin väliaikaiseksi säädetyn autoveron loppu alkaa onneksi lähestyä.
Autoveron poisto on tehtävä kustannusneutraalisti niin, että auton hankinnan yhteydessä
nykyisin perittävä autovero peritään tulevaisuudessa vähittäin auton vuotuisen ajoneuvoveron
yhteydessä.
- Vuotuisen ajoneuvoveron korotus on tehtävä oikeudenmukaisella tavalla niin, että vanhalla
autolla ajava ei joudu verouudistuksen maksajaksi.
Myöskään polttoaineveron korotuksella ei saa lähetä kompensoimaan autoveron menetyksiä.
- Polttoaineveron korotus lisää aina työssäkäynnin kustannuksia ja siirtyy välittömästi kaikkien
tuotteiden hintoihin.